3 علت اصلی ضعف در درس ریاضی در مقطع ابتدایی

برای برطرف کردن هر مشکلی در قدم اول باید علت آن را ریشه یابی کرد تا با توجه به شرایط  ازمیان راهکار ها و راه حل های پیشنهادی، مناسب ترین راهکار را انتخاب کرد.

برای رفع ضعف در درس ریاضی در قدم اول باید علت اصلی آن را شناسایی کرد از جمله علت های ضعف در درس ریاضی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات مربوط به معلمان ابتدایی و مشکلات مربوط به تدریس این درس :

به دلیل رشد ذهنی و منطقی در نسل های مختلف دانش آموزان، معلمان باید به موازات رشد ذهنی آن ها، با فراگیری روش های جدید آموزشی و مطالعه کتاب های روانشناسی خود را به روز کرده اما به دلایلی نامعلوم معلمان به این موضوع بسیار مهم توجه چندانی نمی کنند و ارتباط موثر میان دانش آموز و معلم از بین می برند.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث سرخوردگی یا زدگی از درس ریاضی می شود، سخت گیری های بیجای معلمان است. خوب است بدانیم که هر درسی در جای خود مهم و ضروریست.

تدریس درس ریاضی می تواند با مشکلات زیادی رو به رو باشد چرا که معلم نمی تواند درس را تمام و کمال به دانش آموزان بیاموزد. یادگیری روش های تدریس ابتدایی برای معلمان ابتدایی ضروری است چرا که درس  پیجیده ی ریاضی را باید با روشی آسان و قابل فهم به دانش آموزان ابتدایی تدریس کنند.

گاهی معلم با ایجاد یک تغییر کوچک در گروهبندی‌های کلاسی می‌تواند به تقویت دانش آموزان ضعیف‌تر کمک کند. کودکان از یکدیگر چیزهای زیادی فرامی‌گیرند. تلاش کنید تا در گروهبندی‌ها ترکیب مناسبی از دانش‌آموزان قوی، متوسط و ضعیف را قرار دهید. محیطی را فراهم کنید تا بتوانند به یکدیگر آموزش بدهند و از یکدیگر فرابگیرند.

مشکلات مربوط به خود دانش آموز :

مهم ترین علت ضعف در درس ریاضی مربوط به نارسایی هایی است که در میان دانش آموزان دبستانی پیش می آید. به طور کلی این نارسایی ها در چهار دسته تقسیم می شود:

  • به خوبی دریافت نکردن محتوای آموزشی به دلیل مشکلات دیداری، شنیداری و … .
  • مشکلات تمرکز و عدم دقت
  • مشکلات پایه ای در یادگیری اصول اولیه
  • در ماندگی آموخته شده و ترس از اعداد

روان درمانی نیز به عنوان روشی مؤثر در رابطه با تقویت درس ریاضی شناخته می‌شود؛ البته نه در رابطه با تمام دانش آموزان.

یک دسته دانش آموزانی هستند که به خاطر خلقیات شخصی، خاطرات ناخوشایند و … نسبت به درس ریاضی بی‌علاقه‌اند و نمی‌توانند آن را آموزش ببینند.

دسته دیگر دانش‌آموزانی که دچار مشکل اختلال ریاضی هستند. هر دو دسته با استفاده از روان‌درمانی می‌توانند ریشه مشکلات خود را بیابند و وضعیت خود را بهبود دهند. با رفع مشکلات ریشه‌ای، شاهد عملکرد بهتر دانش آموز در درس ریاضی خواهید بود.

مشکلات مربوط به خانواده و شرایط خانوادگی:

بسیاری از مشکلات دانش آموزان به علت جو خانه و خانواده است که محیطی مناسب را برای دانش آموزان فراهم نمی آورد و در بعضی از مواقع به دانش آموز این باور را می دهد که او در این درس ضعیف است و کاری از دستش بر نخواهد آمد.

 

تهیه و تنظیم : مریم گلمکانی / آموزگار پایه دوم

تایید کننده : خانم دژم مدیریت آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20